dilluns, 25 d’abril del 2011

Orchis robusta, reina de S'Albufera de Mallorca

Impressionant, magnífica, esplendorosa, la bellesa en el seu estat més pur. Així definiria la Orchis robusta, ja que aquesta és la forta impressió que em va causar veure-la per primera vegada al seu medi natural, l'aigua estancada i fangosa de S'Albufera de Mallorca. En una immensa catifa verda de joncs, canyes i ranuncles, aquí i allà aixequen el cap altives i orgulloses les llargues inflorescències rosades de l'orquídia de prat. Oscil·len a l'uníson amb la vegetació lacustre bressolades pel vent del nord-est com a flors surant damunt les ones d'un mar verd. El seu color viu brilla amb llum pròpia i atreu com un imant els amants de la natura, venguts de tot el món només per veure-la i rendir-se als seus peus de reina.  

Orchis robusta amb les seves lluminoses flors rosades i les llargues fulles creixent dins el llot al costat d'uns joncs. Fent doble clic damunt la foto s'aprecia millor la seva bellesa.

Dues orquídies de prat d'uns 60 cms d'alçada creixent al costat d'un canal de S'Albufera.

Les seves grans flors i la seva envergadura la diferencien de la Orchis palustris. Ambdues espècies són molt semblants, per la qual cosa fins no fa molt els botànics orquidòlegs la consideraven com una subespècie i li donaven el nom d´Orchis palustris subsp. robusta. Val la pena ampliar la foto amb un doble clic.

Llarga inflorescència d´Orchis robusta, l'exemplar de la qual ultrapassava els 60 cms. d'alçada.  

L´orquídia de prat és una vertadera raresa botànica a Europa, perquè només viu a S'Albufera de Mallorca. El nombre total d'exemplars ronda els 1200 peus. A la resta del món només es pot trobar a dues localitats del nord d'Àfrica: Algèria i el Marroc. 

Impressionants, veritat?. És molt dificil d'entendre l'obcecació i la falta absoluta de sensibilitat d'alguns polítics, hotelers i promotors urbanístics de Mallorca, incapaços de valorar el tresor d'aquesta i altres plantes úniques al món. La seva importància botànica i científica és enorme, certificada per notables orquidòlegs de renom internacional i, no obstant això, els que haurien de protegir-la la menyspreen, per a ells no és més que una herbota, una molèstia, una alimanya vegetal, un impediment per als seus negocis. Si estiguessin assessorats per vertaders professionals turístics, tendrien en compte els milers de visitants que venen a Mallorca només per veure aquesta orquídia. Per desgràcia els seus assessors no són professionals, no es guanyen el seu sou i els aconsellen arrasar l'hàbitat de la Orchis robusta, arrabassant de socarrel els pocs exemplars que sobreviuen amb prou feines envoltats d'urbanitzacions i hotels. El turisme ecològic va en augment en un món on la naturalesa en el seu estat més pur és cada vegada més escassa. És un valor en alça. Siguem positius i confiem que se'ls obrin els ulls i siguin capaços de tenir visió de futur. Jo els aconsellaria que acomiadassin els seus assessors.  

Mentre jo feia aquesta foto a aquesta preciositat, dos matrimonis alemanys feien coa al meu costat per agenollar-se davant la reina de S'Albufera i rendir-li homenatge. Les fotos que li varen fer volaran cap al seu fred país germànic gelosament guardades com el seu millor record de Mallorca.


5 comentaris:

  1. no voldria anar equivocada, pero em sembla que vaig vore un exemplar a la zona de sa costera, aprop de cala tuent em vaig quedar bocabada de la seva bellesa i sense entendre gens men vaig adonar que semblaba una especi de orquidea, ¿es posible aixo? o debia ser un altre especie

    ResponElimina
  2. Hola anònima: podría ser que l´orquídia que vares veure fos una Anacampsis pyramidalis, també rosada i molt guapa. L´orquídia de prat només creix amb les arrels dins l´aigua.

    ResponElimina
  3. gracies joan, he mirat quina era sa que mas dita i no es sa que jo vaig vore, no te res que vore, i he mirat a s'herbari virtual i no ni ha cap que es sembli a sa que vaig vore, nomes en vaig vore dos o tres exemplars

    ResponElimina
  4. ara si que me las endivinada, gracis, i ara diguem que no es ni siquiera una orquidea, hagues jurat que era sa orchis robusta, pero be com ja vaig dir nomes m'agrada sa natura

    ResponElimina