divendres, 26 de desembre del 2014

Panades de Frit mallorquí

A vegades em peguen brusques culinàries, idees com a rampellades repentines que em compareixen dins el cervell i no estic bo fins que no les he duites a terme. I vet aquí el resultat d'una d'aquestes idees brusqueres: frit mallorquí clàssic dins una panada de pasta de farina integral de xeixa i espelta sense greixos malsans, només aigua, llevat natural i oli d'oliva.


Ingredients del Frit mallorquí:

-Carn magra de porc.
-Fetge de porc.
-Patates.
-Pebre vermell.
-Pebre verd.
-Pèsols de bullir.
-Carxofa.
-Grells.
-Alls.
-Fonoll.
-Oli d'oliva.
-Una fulla de llorer.
-Pebre bo.
-Sal.

Ingredients de la pasta:

-Farina integral de Blat Xeixa.
-Farina integral de Blat Espelta.
-3/4 de tassó d'aigua teba.
-1/4 de tassó d'oli d'oliva.
-Llevat de pa.
-Sal.

Es pot fer també amb carn i fetge de xot, pollastre o conill, fins i tot de peix o marisc. Al clàssic frit mallorquí de carn se li pot afegir sang precuinada amb alls i llorer, xulla fresca i vísceres com lleu, melsa, ronyons, etc... Es talla tot a daus petits i se sofregeix un poc amb oli d'oliva, fulles de fonoll fresc trossejades, una fulla de llorer, pebre bo i sal, sense acabar-ho de coure, només escalivat.

Tradicionalment la pasta es fa amb saïm, però jo he preferit substituir-lo per oli d'oliva que és més sa i només un quart de tassó perquè les panades siguin més lleugeres.

 El Frit mallorquí és un dels plats típics de Mallorca. Se serveix com una tapa als bars i com un segon plat als restaurants.

Una vegada la pasta ha tovat es van fent les panades de la mida que es vulgui.

El recipient de pasta s'umpl amb el sofregit.

Es cobreix amb una tapadora de pasta.

 Se segella fent trunyella, pessigades o de la manera que es vulgui.

Amb uns 45 minuts dins el forn a 180 °C queden ben cuites. Com podeu veure, abans de la cocció he fet un foradet a la tapadora amb la punta d'un ganivet perquè puguin sortir els gasos i la panada no rebenti.

I vet aquí el resultat. Calenteta acabada de treure del forn és una delícia. La pasta queda estufadeta i tova amb el gust de la farina integral de blat.

Bon profit, amics!



6 comentaris:

  1. Potser sigui brusquera aquesta idea, però m'has fet dentetes perquè estic segura que ha de ser boníssima.

    Aferradetes i bones festes!! ✰

    ResponElimina
  2. Tremenda!!!A mi em va passar una cosa semblant però en aquest cas vaig fer una truita de frit.Boníssima!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Joan,el meu marit i jo volem felicitar-te pel teu sensacional blog,doncs reculls dues passions de les nostres vides:la botànica (a la qual ens dediquem tots dos professionalment en el camp del viverisme) i la gastronomia mallorquina(es meu marit és mallorquí,jo m´estic "mallorquinitzant"...
      Gràcies pels teus articles tan didàctics, és un plaer poder gaudir-ne i aprendre d´ells.Et faig saber que gràcies a un que parlava de la sembra de falgueres he aconseguit fer germinar unes falgueres arborescents sudafricanes!!
      Una aferrada!!

      Elimina
    2. Moltes gràcies, Nuria. Estic content que t'hagi agradat el meu blog. Et felicit pel teu èxit amb la reproducció de les falgueres.
      Una aferrada!!

      Elimina